LEIDINGGEVEN . . . en nu??

Van medewerker naar leidinggevende? Gefeliciteerd!

Je bent een kei in je vak en dus word je gevraagd een volgende stap te maken: die van leidinggevende.

Een leuke nieuwe uitdaging, die ook spannend is. Want hoe doe je dat eigenlijk? ‘Leidinggeven’? De tools die je voor deze nieuwe rol nodig hebt, zijn écht anders dan wat je gewend bent. Jouw voormalige collega’s zijn nu jouw teamleden die iets anders van je verwachten en die tegelijkertijd zeggen dat je niet opeens de baas uit moet gaan hangen.


Gedurende een (kort) jaar vul jij jouw toolbox met precies het juiste gereedschap aan.


Praktische informatie

Dit is wat het kost

€ 2.650

(exclusief 21% btw)




Dit is wat je krijgt

Gedurende 1 jaar

10 sessies van 9.00 - 16.00 uur.

Kleine groep (8-10 pp) 

Geen boeken maar een e-learning met inzichten en opdrachten.

Dit is wat je doet

10 sessies

met andere leidinggevenden

die net als jij willen leren en oefenen.

Maximaal 4 uur zelfstudie per maand


Wanneer vinden deze trainingen plaats?

dag 1 / 15 februari

dag 2 / 15 maart

dag 3 / 12 april

dag 4 / 24 mei

dag 5 / 14 juni

dag 6 / 12 juli

dag 7 / 13 september

dag 8 / 11 oktober

dag 9 / 15 november

dag 10 / 13 december

Schrijf je in


De 10 dagen op een rij . . . 

Alles is communicatie

Aan het eind van de dag weet je dat communiceren echt bij álles van belang is en dat je het jezelf als leidinggevende een stuk makkelijker maakt als je weet hoe je communicatie voor je laat werken en niet tegen je.


Na de training:

  • Weet je het verschil tussen observeren en interpreteren
  • Ken je het communicatiemodel en belangrijke ‘communicatiewetten’
  • Begrijp je het effect van verschillende soorten vragen
  • Maak je een start met het formuleren van jouw leerdoel

Wie ik ben = hoe ik doe

Na deze dag heb je jezelf als leider een stuk beter leren kennen. Onmisbaar, want als je weet wat jouw kwaliteiten, valkuilen en voorkeuren zijn, kun je een communicatiestijl ontwikkelen die bij je past.

Na de training:

  • Ken je jouw kwaliteiten en valkuilen
  • Begrijp je jouw favoriete team-rol
  • Heb je jouw leerdoel definitief uitgewerkt

Ieder zijn eigen stijl

Met die communicatiestijl gaan we deze dag aan de slag. Je weet na deze dag als geen ander hoe je communiceert. Door niet alleen te zenden, maar juist ook goed naar je doelgroep te kijken en je boodschap daarop af te stemmen voor maximaal effect!


Na de training:

  • Begrijp je het effect van verschillende communicatiestijlen (DISC)
  • Stem je beter af op de ander
  • Ken je het verschil tussen feedback en kritiek
  • Kun jij een ander effectief feedback of kritiek geven

Leidinggeven doe je (niet) zo!

Welke stijl van leidinggeven past bij jou? In welke situatie hanteer je welke stijl? Na deze dag weet jij er het fijne vanaf en ben je op elke situatie voorbereid.


Na de training:

  • Heb je inzicht in verschillende stijlen van leidinggeven (Hersey & Blanchard)
  • Ben je je bewust van je eigen voorkeursstijl
  • Heb je geoefend met de juiste stijl per situatie

Samenwerken doe je zo!

Als leidinggevende werk je natuurlijk ook nog steeds samen met je team. Hoe doe je dat op zo’n manier dat elk teamlid zijn of haar waardevolle bijdrage kan leveren? En hoe krijg je inzicht in iedereens rol in zo’n groep?


Na de training:

  • Ben je bekend met het effect van groepsdynamiek (Tuckman’s fases)
  • Herken je de verschillende fasen van groepsvorming
  • Zijn verschillende ‘problem solving techniques’ geïntroduceerd
    (Root cause analysis, Thinking hats, Systems thinking etc.)
  • Heb je geëxperimenteerd met deze technieken

Nooit meer te druk

Te weinig uren in een dag en nooit de tijd om iets goed af te krijgen. Herkenbaar? Niet meer na deze dag! Als leidinggevende heb jij het overzicht en de touwtjes in handen: wanneer je het verschil tussen belangrijk en urgent begrijpt, zal dit je helpen bij het (nog) beter inplannen van jouw werkzaamheden en ervaar je minder stress!


Na de training:

  • Weet je wat effectief werken is
  • Begrijp je dat je prioriteiten moet stellen (Eisenhower’s matrix)
  • Kun je aan de slag met het beïnvloeden van jouw werk

Klant is koning

Hoe kom je er nou écht achter wat de klant wil? En hoe kun je die behoefte bedienen? Na deze dag weet jij precies hoe je je communicatie skills moet inzetten om de klant (en daarmee ook jezelf) blij te maken en te houden.


Na de training:

  • Weet je wat de behoefte van de klant is
  • Heb je geoefend met het achterhalen van die klantbehoefte
  • Heb je kennisgemaakt met de 6 cultuurdimensies van Hofstede
  • Kun je praktische voorbeelden hierop indelen

Presenteren kun je leren

Als leidinggevende zal je ook regelmatig een presentatie geven. En gelukkig kan iedereen het leren om pakkend en inspirerend te presenteren.  Vanaf nu hangen ze aan je lippen als jij een presentatie geeft!


Na de training:

  • Weet je hoe je een presentatie ‘bouwt’
  • Weet je hoe je een pakkende presentatie geeft
  • Heb je van inspirerende voorbeelden geleerd hoe het (niet) moet

Wie schrijft die blijft

Communicatie kan niet zonder taal. Een goede eerste indruk maak je ook door sterke teksten. Na deze dag schrijf jij foutloos mooie, sterke en overtuigende teksten.


Na de training:

  • Begrijp je het belang van foutloos schrijven
  • Heb je de meest belangrijke grammaticaregels opgefrist
  • Heb je geoefend met het schrijven van nog sterkere e-mails

EINDPRESENTATIE

De kers op de taart! Na een jaar ben jij de beste versie van jezelf geworden en dat wil je natuurlijk graag aan iedereen laten zien op deze dag. Al het geleerde komt samen in de eindpresentatie waarbij jouw dierbaren en/of belangrijke collega’s aanwezig zijn.


Jouw kans om te laten zien dat je als leidinggevende helemaal op je plek zit.


Een feestje waard -  proficiat!

Ik schrijf me in!


code here